Apen op een brommer

17 november 2013 - Paramaribo, Suriname

Dag lieve volgers,

Een aap op een brommer hoe vind je zoiets? Hier in Suriname zagen we maandag een man met 4 apen achterop zijn brommer. Hij scheurde over de weg en de 4 aapjes hielden zich vast aan zijn shirt, haha! Als je hier een huisdier zoekt kun je gewoon langs de weg een papegaai of een aap kopen. Nou, geef mij maar een teckel.

Vorige week zijn we op een verjaardagsfeestje geweest van Krishan bij ‘In de ruimte’, het gehandicaptenwoonhuis. We kregen een koekje en wat sap, daar hadden we wel zin in! We namen een slokje en we dachten: ‘Gloek.. wat is dit?’ Het leek wel soort bier alleen dan heel bitter. Braaf opgedronken natuurlijk, want we willen geen klagende Hollanders zijn. De volgende dag vroeg ik aan Vanessa(van In de ruimte); ‘Wat voor drinken gaf de tante ons eigenlijk?’ Ze zou het navragen. Lachend kwam ze donderdags naar ons toe: ‘Ik weet lekker wat jullie gehad hebben..’ ‘Vertel, we zijn benieuwd!’ Wat bleek: we hadden geen lekker alcoholisch drankje op maar sap die over datum was. We dachten al; bier bij ‘In de ruimte’, hier klopt iets niet! Maar dit verklaart alles.:)

De stage op de Cederboomschool met Nederlands onderwijs bevalt héél erg goed! Na al de Surinaamse scholen voelt dit als een warm, eh.. verfrissend bad! Letterlijk, want elke klas heeft airco! En figuurlijk; alles is er tip top geregeld. Voor de meelezende pabo-studenten: er zijn zelfs handelingsplannen en groepsplannen! Tanja loopt stage in groep 5 en ik in groep 1/2. Elke klas heeft maximaal 22 leerlingen, er zijn veel Nederlandse leerkrachten, er zijn Nederlandse methodes, Cito-toetsen en we hebben elke dag taxi van Harm en Jessica! De meeste gezinnen waar deze kinderen uit komen zijn geen gemiddelde Surinaamse gezinnen. Het is een particuliere school, en de ouders betalen maandelijks dan ook een flink bedrag voor dit onderwijs. Als we ’s ochtends op school aankomen zien we het al; moeders die er héél verzorgd uitzien, hoge pumps, mooie sieraden. Nou ja, je weet wel. Er zijn ook kinderen die door (privé-)taxichauffeurs worden gebracht. De ouders hebben het vaak erg druk met hun werk. Die kunnen zomaar een paar weken naar het buitenland zijn voor zaken. Het is wel eens voorgekomen dat er een taxichauffeur op ouderavond kwam omdat de ouders te druk waren! Ouders zeggen dit ook gewoon eerlijk: ik heb geen tijd voor m’n kinderen… Wat ze wel kunnen doen is de kinderen verwennen. Sommige kinderen krijgen alles wat hun hartje begeert; een jongentje uit mijn groep staat een kwartier voor de bel al bij de deur te wachten. Waarom? Dan komt z’n moeder hem ophalen en neemt ze z’n IPad mee. De IPad is z’n alles. Maar de leerkrachten gaan echt goed met de kinderen om en ze gaan uit van het Nederlandse onderwijssysteem. Wij geven ook les en kunnen van alles doen in de klas. Hierdoor vliegen de morgens voorbij! En daarom gaan we er deze week nog 3 dagen van genieten!

Woensdag zijn we met de kinderen van de naschoolse opvang naar de speeltuin hier op het terrein geweest. Dat vonden ze zó leuk..! De leidsters hebben meestal geen tijd om wat leuks met deze kinderen te gaan doen, de kids moeten vaak slapen. Dus wij hebben de sleutel van de speeltuin opgehaald en de kinderen vonden het super! Eén meisje moest net voordat wij kwamen naar huis. Haar moeder kwam naar ons toe om te vragen of we volgende week weer naar de speeltuin gingen met de kinderen. Dan zou ze haar kind wat later op komen halen want haar dochtertje wilde ook zo graag mee.. Dus woensdag gaan we maar weer naar de speeltuin!:) (Lekker warrrrrum- 38 graden is het soms..)

Vrijdag was er weer kinderclub, toen hebben Tanja en ik een groepswerk georganiseerd. In groepjes hebben de kinderen gepraat over beloften en vervullingen want het was alweer de eerste Adventsclub! Het is wel apart om over het Kerstverhaal te praten met 35 graden!

Zaterdag zijn we naar Paramaribo Zoo geweest!:) Er werd ons verteld dat we er niet te veel van moesten voorstellen. Dus met een kinderboerderij in ons achterhoofd gingen we op zoek naar een taxi in de stad. Een Surinamer in een oude rammelbak wilde ons wel een lift geven voor 10 SRD. De PB-Zoo viel ons echt mee, niet groot maar wel leuk! (Klein maar fijn :P) We hebben zelfs nog een tijger, kaaimannen, een jaguar en heel veel apen gezien. Ook hebben we nog een paar bijzondere beesten gezien, vraag me niet wat het voor dieren waren. Een kruising tussen een nijlpaard, een pony en een miereneter. Denk ik. De kaaimannen waren nogal levenloos, zelfs na Tanja’s poging ‘takken gooien’ kwam er geen beweging in deze monsters. Ennnn… er waren struisvogels! Olé! Ik hou echt van die beesten, ze zijn zo grappig.:) Na deze leuke morgen heeft de vriendelijke chauffeur ons afgezet bij een pizzeria, dat was helemaal niet vervelend.

Zondagmorgen zijn we met Jonathan en Querida (dochter van Gloria en haar man) naar de Hervormde kerk in Paramaribo geweest. Het is een hele mooie witte achtkante kerk met palmbomen in het centrum van de stad. We herkenden wel wat dingen uit onze eigen gemeente; dit komt doordat het vroeger een kerk was van de blanke boeren. Die kwamen uit Europa en namen hun eigen tradities mee, er mochten toen alleen blanken komen.  In de vloer is een aantal graven te zien uit de 18e eeuw. Ook de beruchte Susanna du Plesss, een van de wreedste slavenhoudsters, ligt hier begraven. De dienst was erg mooi, Jonathan hield een preek over getuige zijn. En ook de rest van de dienst werd geleid door jongeren omdat het een jeugddienst was. Erg mooi! Het was weer een hete dag en de airco/ventilator deden het niet omdat de stroom eruit lag. Ons privé-zwembad heeft ons erg geholpen om de dag door te komen:).

Zo, dit waren onze blog-waardige avonturen weer! Iedereen bedankt voor de leuke berichtjes, leuk om te lezen dat zelfs onze oude oppas meeleest!:)

Bigi brasa,

De Surinaamse dames

1. Aline van Leijen:
    18 november 2013
    Wat geweldig wat jullie daar beleven! Nog een fijne tijd verder!
    Lieve groeten vsn Henk, Aline, Miriam en Jelle
  2. Luma:
    18 november 2013
    Wat een prachtige foto's hebben jullie weer gemaakt!
    En het is steeds weer genieten van jullie verhalen,
    geniet er nog even van want wij beginnen nu wel af te tellen!
    Liefs luma
  3. Coo:
    18 november 2013
    Heej chicks! Echt supergaaf al die verhalen,zou haast het eerste beste vliegtuig naar Suriname nemen:) veel plezier daar nog effies! Liefs Coo
  4. Berend Nijkamp:
    Hoi dames,

weer een mooi verhaal met schitterende foto's;
    ik heb gehoord dat er binnenkort een paar aapjes naar Harskamp komen
    zo rond 13 december.

groetjes