Afscheid nemen!

11 december 2013 - Paramaribo, Suriname

Hallo!

Onze laatste blog vanuit Suriname! Tijdens deze drie maanden hebben we hier echt ons plekje gevonden en voelt het een beetje als thuis. De afgelopen week hebben we nog veel dingen gedaan en beleefd. Deze week was eigenlijk bedoeld om nog 3 dagen maximaal te genieten van alles, maar tussendoor zijn we nog steeds bezig met van alles en nog wat! De laatste schoolopdrachten moeten ook nog afgerond worden, want dat was ook niet allemaal gedaan. :) (Zijn we inmiddels klaar mee!!!)

Vorige week maandag zijn we bij het kindertehuis ‘Lobi Pikien’ geweest. Hier wonen 10 kinderen die misbruikt zijn, sommige wonen er al zes jaar. Er zat zelfs een jongetje van twee jaar bij! Samen met de kinderen hebben we een kinderfeest gehouden; gezongen, clownact, Bijbelverhaal verteld, spelletjes etc. Van het sponsorgeld hebben we broodjes, drinken en taart gehaald. De kinderen hebben er echt van gesmuld. Aan het einde van de middag hebben we de gevulde tassen (kerstkado) uitgedeeld. Voor ieder kind zat er een tandenborstel, tandpasta, douchegel, werkjes, christelijke dvd, kerstbal, wat lekkers en een toetje in! De kinderen waren er echt superblij mee en wij ook! Dit kindertehuis wordt geleid door één vrouw; zuster Ingrid. Haar man heeft haar verlaten omdat zij zich volgens hem teveel inzette voor dit kindertehuis en teveel bezig was met de kinderen. Wat een ontzettend moedige vrouw! Ze heeft van tijd tot tijd stagiaires en in het weekend heeft ze een hulp. Maar door de week doet ze alle kinderen alleen naar bed. Wauw, het was echt zo bijzonder om hier te zijn en eigenlijk zouden we hier wel terug voor willen komen!

Woensdag hebben we de laatste keer een activiteit georganiseerd voor de kinderen van de naschoolse opvang, hen hebben we verblijd met troetels die gespaard waren door vrienden en familie, bedankt!  ’s Avonds hebben we al als afscheid bij Harm en Jessica gegeten, ze hadden chinees gehaald. Dat was echt verrukkelijk! Samen hebben we een gezellige avond gehad en gekletst over alles waar je als Nederlander tegenaan loopt in Suriname. Donderdag was de grote dag: Sinterklaas! Ook wij hebben het grootst gevierd! We hadden elk een chocoladeletter en we hadden een zak chocoladepepernoten, jumjum en toen kwam het leukste: we hadden de hele dag ingepland voor schoolopdrachten! Wij hebben nog nooit zo’n leuke sinterklaas gehad. :) Vanessa kwam ’s middags nog een chocoladeletter brengen, hoe lief! Vrijdag was er voor ons de laatste keer kinderclub, gelukkig niet de laatste keer dat we de kinderen zagen want zaterdag was het zover: Special Day. Een speciale dag voor alle kinderen van de kinderclub. We hebben ons hier al een aantal weken op voorbereid en zaterdag was het dan zover. Om half 9 waren we al in de kerk om alles te versieren en klaar te zetten. Het thema was ‘Jezus de rots – doen wat Jezus zegt’. We hadden afgesproken dat er 60 kinderen zich konden opgeven, uiteindelijk zaten er 80 kinderen in de kerk! Wauw! We hebben echt een hele gave dag gehad. ’s Morgens hebben we aan de hand van het thema van alles gedaan; gezongen, Bijbelverhaal, spelletjes, toneelstukjes, tekst aanleren, objectles en nog meer zingen. Tussen de middag hadden mensen uit de kerk eten gemaakt voor de kinderen. In de middag waren er vier workshops waaruit de kinderen mochten kiezen. Toneel, zingen, dansen of schilderen. Herma leidde de workshop toneel en ik leidde de workshop schilderen. Nadat de kinderen dit gedaan hadden presenteerden ze alles in de kerk, het was echt een geslaagde dag en de kinderen hebben zich beter gedragen dan we hadden durven hopen! We waren helemaal bezweet, moe en vies. Het was de moeite waard om met deze dag het kinderwerk af te sluiten in Suriname! Ook voor deze dag kwam ons sponsorgeld goed van pas. We hebben geld gegeven voor eten en voor schilder spullen die ze vaker kunnen gebruiken. Ook hebben we andere materialen voor de kinderclub gekocht.

Zondag hebben we afscheid genomen in de kerk, we zijn gezegend door de hele gemeente wat heel bijzonder voelde. Aan het einde van de dag was er een kerstbraderie van de kerk in het buurthuis. We kregen van de meiden uit de kerk cassavebrood met saus aangeboden, heel dapper hebben we het opgegeten maar lekker vonden we het echt niet! Nadat er afgesloten werd met kerstliedjes zijn we naar huis gegaan, we komen in deze warmte toch wel in de kerstsfeer. Maandagavond hebben we de laatste verjaardag gehad van een bewoonster van In de ruimte en vandaag zijn we bij Fort Zeelandia geweest, nog een beetje cultuur snuiven. Dit is een fort wat Nederlanders hebben ingenomen in de tijd van de slavernij. Indrukwekkend om te zien wat onder andere Nederlanders hebben gedaan in het slaventijdperk!

We nemen afscheid, genieten van de zon, van Suriname en alles wat ons de afgelopen drie maanden lief is geworden! Donderdag vliegen we naar Nederland waar we vrijdagochtend aan hopen te komen om 8.15. We willen iedereen super erg bedanken voor het sponsorgeld. Weid mijn lammeren, de kinderclub en de kindertehuizen zijn hier erg blij mee! Ook willen we jullie bedanken voor alle lieve en meelevende berichtjes op onze weblog, mails, facebookberichtjes en post. Daar werden we altijd heel erg blij van, om te zien dat er zoveel mensen met je meeleven!

Met een beetje weemoed gaan we weg, omdat we hebben gezien dat wij het zo vreselijk goed hebben! In de gemeente van Lob Makandra zijn zoveel gebroken gezinnen en daarom is het kinderwerk voor deze generatie zo ontzettend belangrijk! Wel zien we dat het werk hier echt gezegend wordt en dat ook wij echt een gezegende tijd hier hebben gehad. Wie weet komen we nog een keer terug! Maar nu gaan we terug naar huis, naar onze lieve vriendjes die het 3 maanden zonder ons hebben moeten doen! Naar onze familie en vrienden.

Tot ziens in Nederland en nog een bigi brasa uit Suriname van Herma en Tanja

1. Luma:
    11 december 2013
    Wat is de tijd toch voorbij gevlogen! we hebben genoten van al jullie verhalen en foto's! Maar we zien er ook naar uit om jullie weer thuis te hebben!!
    Goede reis naar huis en hopelijk tot vrijdag!
    liefs Luma
  2. Peter & Sjoeke:
    Dappere dames,
    Bedankt voor de uitgebreide verhalen. Zoveel activiteiten, je zou het er warm van krijgen. Kom maar snel naar huis, kun je wat afkoelen.
    Suriname, een illusie armer en een ervaring rijker.
    We wensen jullie een goede vlucht en een behouden thuiskomst, daar staan er een paar met kloppend hart te wachten!!
  3. Marlies:
    11 december 2013
    Wij hebben ook genoten van jullie verhalen, en mooie foto's..
    Wat zullen jullie daar een mooie tijd hebben gehad!
    Goede reis.!!
    Groetjes, Marlies.
  4. Tjitske:
    heee meiden,
    Leuk al die verhalen en foto's de afgelopen maanden!
    Goede reis terug, geniet nog van de laatste dagen want hier is het koud :p maar alvast welkom terug in Nederland. Tot snel!

xx Tjitske
  5. Berend Nijkamp:
    Hoi dames,

Wat is nou drie maanden ? ze zijn jullie omgevlogen !; maar ik weet zeker dat twee jochies dat niet mij eens zijn !
    Maar a.s. vrijdag kunnen jullie die jochies weer knuffelen.
    Ik wens jullie een zeer goede terug-reis toe en ik zou zeggen:
    TOT VRIJDAG OP SCHIPHOL

groetjes Berend
  6. C van der oest:
    11 december 2013
    Heel hartelijk bedankt voor jullie verslagen en de mooie fotoos. Goede reis naar huis en hopelijk tot Vrijdag.

Groetjes oma en opa.
  7. Tante Evelien:
    Hallo lieve meiden,
    We hebben genoten van jullie verhalen en foto `s maar aan alles komt een eind zeggen we dan maar weer.
    Ik denk dat er in Holland een paar superblij zijn dat jullie terug komen.
    We wensen jullie een voorspoedige reis en een behouden thuiskomst.
    Tot ziens van ons allemaal.
  8. Margreet:
    Dag lieve vriendinnetjes!

Het wordt weer tijd om naar huis te gaan;p ik heb genoten van jullie verhalen mAar heb jullie ook erg gemist.. Goede vlucht en sterkte met het afscheid nemen.. Tot op Schiphol !:D

Knuffel margreet
  9. Liess:
    Heee ladies,

Bedankt voor al jullie enthousiaste verhalen, erg leuk om te lezen :)
    En succes met afscheid nemen, dat zal best wel moeilijk zijn denk ik! Goeie terugreis en tot snel!!
    Liefs, Liesanne
  10. Familie van veenschoten:
    nou meiden,
    we vonden het erg leuk om jullie verhalen te lezen,maar kom ze maar gauw thuis vertellen!!
    we wensen jullie een goed afscheid en een goede reis terug!!
    tot snel!
    groetjes linda
  11. Marianne:
    Heee meiden,

Leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te zien.
    Geniet nog maar heeeeeel erg van jullie laatste dag en natuurlijk nog van de zon ;)
    Een hele goede terugreis en tot snel!!

Liefs Marianne
  12. Alice:
    11 december 2013
    Bedankt voor alle mooie foto's en bijzondere verhalen! Goede reis terug!!
    Hans, Alice, David en Martha
  13. Wilma van den Berg:
    11 december 2013
    Heb jullie verslagen met plezier gelezen!

Wens jullie een goede terugreis en hoop jullie spoedig life te zien.

Groetjes Wilma
  14. Aline van Leijen:
    12 december 2013
    We hebben erg genoten van jullie mooie verhalen. Wensen jullie een voorspoedige terugreis. Lieve groeten van Henk, Aline, Miriam en Jelle.
  15. Geurtwin:
    Heej,

wat is het snel gegaan zeg,
    de kalfjes wachten al weer op jullie!
    tot snel
  16. Coby Jonkers:
    12 december 2013
    Hey meiden, aan alles komt een einde.....maar wat hebben jullie het fijn gehad. We wensen jullie een goede terug reis en nog bedankt voor jullie mooie verhalen we hebben lekker mee kunnen genieten van jullie avontuur.
    Lieve groeten uit Otterlo
  17. Fam. Sturm:
    12 december 2013
    We vonden het leuk en interessant om jullie te volgen! Bedankt dat we mee mochten 'kijken'.
    Een hele goede reis toegewenst en tot ziens in Zeeland!
    Groetjes, Pa en Ma Sturm
  18. Bas en riet:
    17 december 2013
    ook wij hebben genoten van jullie mooie verhalen, dank je wel hiervoor, en wat hebben jullie een mooie, fijne tijd gehad!! Om nooit te vergeten!!! Een fijne, voorspoedige thuisreis en welkom terug in Holland.
    groetjes Bas en Riet